Ta strona korzysta z plików cookie.
Czytaj więcej...

Zaburzenia psychiczne u młodzieży

Nastoletnia uczennica, która doświadcza mobbing od rówieśników szkolnych i prawdopodobnie przez to cierpi na zaburzenia psychiczne, które coraz częściej występują u młodzieży

Okres dorastania to czas intensywnych zmian – biologicznych, emocjonalnych i społecznych. To właśnie wtedy młodzi ludzie kształtują swoją tożsamość, szukają akceptacji i próbują odnaleźć swoje miejsce w świecie. Niestety, coraz częściej dorastaniu towarzyszy silna presja – nie tylko ze strony szkoły czy rodziców, ale także z mediów społecznościowych i otoczenia rówieśniczego.

Młodzież porównuje się do nierealnych wzorców pokazywanych w internecie, gdzie szczęście mierzy się lajkami, a wartość człowieka – ceną jego ubrań czy smartfona. Jednocześnie wiele młodych osób czuje się samotnych, zagubionych, ocenianych – zarówno przez nauczycieli, jak i przez własne rodziny, które zamiast wsparcia często narzucają nadmierne wymagania i kalendarze przepełnione dodatkowymi zajęciami.

Zaburzenia psychiczne u młodzieży mogą być reakcją na to przeciążenie i brak przestrzeni na bycie „po prostu nastolatkiem”. Wpływają na samopoczucie, rozwój emocjonalny, relacje z rówieśnikami i wyniki w nauce – a nieleczone, mogą ciągnąć się przez całe dorosłe życie.

Zrozumienie przyczyn oraz objawów problemów psychicznych w wieku nastoletnim pozwala na szybszą diagnozę i skuteczne wsparcie. W tym artykule przyjrzymy się najczęstszym zaburzeniom psychicznym występującym u młodzieży, ich objawom, czynnikom ryzyka oraz formom terapii i pomocy, z których mogą skorzystać zarówno młodzi pacjenci, jak i ich opiekunowie. Wczesna reakcja i empatyczne podejście to klucz do uratowania zdrowia psychicznego całego pokolenia.

Czy Twoje dziecko, uczeń lub podopieczny wycofuje się, izoluje, mówi o sobie źle, przestaje jeść, uczy się do upadłego, albo znika w wirtualnym świecie? To nie bunt. To może być cichy krzyk o pomoc.

🧠 Nie zostawiaj młodego człowieka samego z jego emocjami.
📞 Skonsultuj się telefonicznie z psychiatrą.
📱 Wybierz konsultację psychiatryczną online – dostępnie, dyskretnie, bez kolejek.
❤️ Wystarczy jeden krok, żeby zmienić czyjeś życie.

Dla niego. Dla niej. Dla Ciebie. Dla przyszłości.

Konsultacje Psychiatryczne Online

Jeszcze do niedawna problemy psychiczne młodzieży były często bagatelizowane i sprowadzane do „burzy hormonów” czy „trudnego wieku”. Zachowania takie jak wycofanie, płaczliwość, agresja czy problemy z koncentracją uznawano za etap przejściowy, a nie objaw poważniejszych trudności psychicznych.

Wraz z rozwojem psychiatrii dziecięcej i młodzieżowej oraz wzrostem liczby młodych osób potrzebujących wsparcia, coraz więcej mówi się o realnych problemach psychicznych nastolatków i o tym, jak wpływają one na ich rozwój, relacje społeczne i edukację.

Dziś wiemy, że zaburzenia psychiczne u młodzieży nie są chwilowym kaprysem ani oznaką lenistwa – to poważne i złożone wyzwania, które wymagają specjalistycznej pomocy. Współczesna psychologia i psychiatria oferują skuteczne metody terapii, które – odpowiednio wdrożone – pomagają młodym ludziom odzyskać spokój, poczucie bezpieczeństwa i równowagę emocjonalną.

Czy widzisz, że Twoje dziecko, siostra, brat albo bliski nastolatek zmienia się na Twoich oczach? Wycofuje się, zamyka w swoim pokoju, przestaje rozmawiać, unika szkoły, przestaje jeść albo godzinami przegląda media społecznościowe, porównując się do innych? A może sam jesteś nastolatkiem i czujesz, że coś w Tobie pęka?

To nie „bunt młodzieńczy” i nie „faza, która minie”. To mogą być zaburzenia psychiczne u młodzieży – depresja, lęk, fobia społeczna, uzależnienie od Internetu, zaburzenia odżywiania lub poczucie bycia niewystarczającym w świecie pełnym nierealnych oczekiwań.

Nie ignoruj objawów. Ciągłe zmęczenie, drażliwość, bezsenność, niska samoocena, samookaleczenia, myśli rezygnacyjne – to nie są błahostki. To wołanie o pomoc.

Psychoterapia działa. Rozmowa z psychiatrą lub psychologiem może być pierwszym krokiem do odzyskania równowagi. Coraz więcej młodych ludzi szuka pomocy – i to działa.

Nie trzeba czekać. Wystarczy jeden krok.
Zgłoś się do specjalisty. Wybierz konsultację online lub stacjonarnie.
Dla siebie. Dla kogoś, kogo kochasz. Dla lepszego jutra.

Konsultacje Psychiatryczne Online

Zaburzenia psychiczne w wieku nastoletnim mogą mieć bardzo zróżnicowany charakter – od przemijających epizodów lęku czy obniżonego nastroju, po przewlekłe i wyniszczające problemy, które wpływają na rozwój emocjonalny, społeczne funkcjonowanie i relacje rodzinne. Coraz częściej mają one także związek z realiami współczesności – presją idealnego życia z Instagrama, nieustannym porównywaniem się do rówieśników, samotnością w świecie offline czy brakiem przestrzeni na odpoczynek i swobodę bycia sobą.

Młodzież może zmagać się zarówno z zaburzeniami, które rozwijają się stopniowo w okresie dojrzewania, jak i z tymi, które pojawiają się nagle – w odpowiedzi na stres szkolny, trudne relacje z rówieśnikami, problemy w domu czy presję ze strony otoczenia. Szczególnie niepokojące są te zaburzenia, które wywołuje świat mediów społecznościowych – pełen nierealnych oczekiwań, kultu sukcesu i sztucznie wykreowanego „idealnego życia”.

Zaburzenia psychiczne w wieku nastoletnim nie są chwilowym „dołem” – mogą poważnie wpłynąć na rozwój emocjonalny, samoocenę i przyszłość młodego człowieka, jeśli nie zostaną odpowiednio wcześnie rozpoznane i leczone.

🔹 Zaburzenia depresyjne u młodzieży – przewlekłe obniżenie nastroju, utrata radości życia, drażliwość, spadek motywacji i zainteresowań. U młodych osób depresja bywa maskowana apatią, agresją lub udawaną obojętnością.

🔹 Zaburzenia lękowe społeczne i szkolne – silny niepokój w kontaktach z innymi, lęk przed oceną, wystąpieniami, egzaminami. Często prowadzą do unikania szkoły i izolacji od rówieśników.

🔹 Zaburzenia obsesyjno-kompulsywne (OCD) – natrętne myśli (np. o zarazkach, katastrofach) oraz przymus wykonywania rytuałów (np. mycia rąk, sprawdzania), które dają chwilowe poczucie ulgi, ale znacznie utrudniają codzienne funkcjonowanie.

🔹 Zaburzenia odżywiania – anoreksja, bulimia, ortoreksja i kompulsywne objadanie się. Związane z presją wyglądu, niską samooceną i porównywaniem się do nierealnych wzorców z mediów społecznościowych.

🔹 Uzależnienia behawioralne – nadmierne korzystanie z social mediów, gier, telefonu, pornografii. U młodzieży często stanowią formę ucieczki od problemów, stresu i samotności.

🔹 Samookaleczanie i myśli samobójcze – nie zawsze związane z pełnoobjawową depresją. Mogą być formą odreagowania emocji, wołaniem o pomoc lub próbą radzenia sobie z bólem psychicznym.

🔹 Zaburzenia adaptacyjne – trudności w przystosowaniu się do zmieniających się warunków, np. rozwodu rodziców, przeprowadzki, zmiany szkoły. Objawiają się lękiem, buntem, spadkiem nastroju.

🔹 Zaburzenia tożsamości – trudności w określeniu siebie, swojej orientacji, tożsamości płciowej lub przynależności społecznej. Nasilane przez presję akceptacji i potrzebę bycia „kimś” w oczach innych.

🔹 Stres i zaburzenia psychosomatyczne – bóle głowy, brzucha, duszności czy mdłości bez przyczyny medycznej. Często są reakcją organizmu na presję szkolną, oczekiwania rodziców i konflikty z rówieśnikami.

🔹 Zaburzenia opozycyjno-buntownicze (ODD) – częste kłótnie, sprzeciw wobec dorosłych, agresja słowna lub fizyczna, celowe łamanie zasad. Często wynikają z poczucia braku wpływu i niezrozumienia przez dorosłych.

🔹 Nadmierne skupienie na wyglądzie i stanie zdrowia – obsesyjne analizowanie wyglądu ciała, skóry, włosów, figury; martwienie się, że „coś jest nie tak”. Nasilane przez filtry, „idealne ciała” i komentarze w sieci.

🔹 Lęk somatyczny – objawy fizyczne (np. bóle brzucha, nudności, kołatanie serca) jako reakcja na stres emocjonalny, np. przed sprawdzianem, wystąpieniem lub rozmową z rodzicami.

🔹 Niepokój wywołany treściami z mediów społecznościowych – lęk po „autodiagnozie z TikToka”, nadinterpretacja objawów na podstawie filmików, szukanie chorób w internecie. Prowadzi do wzmożonego niepokoju i pogorszenia samopoczucia.

🔹 Zaburzenia lękowe z elementami hipochondrii – lęk o zdrowie i przekonanie, że „coś jest ze mną nie tak”, ale bez utrwalonego przekonania o poważnej chorobie. Zwykle towarzyszy innym problemom emocjonalnym i pogłębia się pod wpływem nadmiaru informacji.

nastolatka, która ma zaburzenia psychiczne typowe dla młodzieży

Poniżej znajduje się tabela porównawcza najczęściej występujących zaburzeń psychicznych wśród nastolatków. Zestawienie to w przystępny sposób przedstawia typowe objawy, możliwe przyczyny oraz dostępne formy leczenia. Dzięki temu łatwiej zrozumieć, z jakimi trudnościami może mierzyć się młody człowiek, co je wywołuje i jak można mu skutecznie pomóc. To ważne narzędzie zarówno dla rodziców i opiekunów, jak i samych nastolatków, którzy szukają odpowiedzi i wsparcia.

Rodzaj zaburzenia

Typowe objawy

Możliwe przyczyny

Formy leczenia

Obniżony nastrój, drażliwość, izolacja, brak energii, myśli samobójcze

Presja otoczenia, hejt, izolacja, problemy rodzinne

Psychoterapia indywidualna, wsparcie rodzinne, czasem farmakoterapia

Lęk przed szkołą, rówieśnikami, unikanie kontaktów, napady paniki

Wysokie wymagania, brak wsparcia, konflikty rówieśnicze

CBT, techniki relaksacyjne, psychoedukacja

Natrętne myśli, przymusowe rytuały, lęk przed katastrofą

Perfekcjonizm, lęk przed krytyką, stres szkolny

CBT z ekspozycją, terapia rodzinna, wsparcie szkolne

Skrajna kontrola jedzenia, objadanie się, niska samoocena

Presja ciała, porównania do influencerów, niskie poczucie wartości

Psychoterapia, wsparcie dietetyczne, terapia grupowa

Uzależnienie od telefonu, social mediów, gier, trudność z odstawieniem

Nuda, stres, samotność, brak kontroli emocji

Terapia uzależnień, ograniczenie ekspozycji, terapia zajęciowa

Zadawanie sobie bólu, myśli rezygnacyjne, poczucie beznadziei

Depresja, odrzucenie, traumy emocjonalne

Psychoterapia, interwencje kryzysowe, programy prewencji

Trudność w przystosowaniu się, wybuchy emocji, spadek funkcjonowania

Zmiany życiowe, rozwód rodziców, przeprowadzka

Psychoterapia, integracja w grupie, mediacje rodzinne

Niepewność co do siebie, tożsamości płciowej lub orientacji, zagubienie

Brak akceptacji, presja otoczenia, dezorientacja

Terapia wspierająca, praca nad tożsamością, grupy rówieśnicze

Bóle brzucha, głowy, zmęczenie bez przyczyny medycznej

Presja szkolna, oczekiwania rodziców, stres relacyjny

Terapia psychosomatyczna, CBT, relaksacja

Agresja wobec dorosłych, częste kłótnie, ignorowanie zasad

Nadmierna kontrola dorosłych, frustracja, niskie poczucie wpływu

Terapia indywidualna, praca z rodziną, interwencje wychowawcze

Obsesyjne analizowanie ciała, skóry, martwienie się o wygląd

Wpływ mediów społecznościowych, brak akceptacji, kompleksy

Psychoterapia, budowanie poczucia wartości, edukacja ciała

Bóle somatyczne przed egzaminami, wystąpieniami, rozmowami

Stres szkolny, presja ocen, lęk przed porażką

Techniki relaksacyjne, CBT, wsparcie psychologiczne

Lęk po „autodiagnozie” z TikToka, nadinterpretacja objawów

Nadmierne korzystanie z internetu, brak edukacji zdrowotnej

Psychoedukacja, rozmowy z psychologiem, filtrowanie informacji

Lęk o zdrowie, niepokój, bez przekonania o ciężkiej chorobie

Przeciążenie informacjami, lęk emocjonalny, potrzeba kontroli

Terapia lęku, CBT, wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa

Nastoletnia uczennica, która doświadcza mobbing od rówieśników szkolnych i prawdopodobnie przez to cierpi na zaburzenia psychiczne, które coraz częściej występują u młodzieży

Nie każde dziecko doświadcza problemów psychicznych, ale istnieją czynniki, które znacząco zwiększają ryzyko ich wystąpienia – należą do nich m.in. przemoc domowa, zaniedbanie emocjonalne, brak stabilności w relacjach z opiekunami, uzależnienia lub zaburzenia psychiczne rodziców, a także przewlekły stres i konflikty rodzinne. Środowisko, w którym dziecko dorasta, odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu jego odporności psychicznej lub podatności na zaburzenia.

🔹 Stres szkolny i presja akademicka
Wysokie wymagania ze strony nauczycieli i rodziców, strach przed oceną, egzaminami i porażką.

🔹 Problemy rodzinne
Rozwód rodziców, konflikty domowe, brak emocjonalnego wsparcia lub nadmierna kontrola.

🔹 Problemy w relacjach rówieśniczych
Odrzucenie przez grupę, przemoc psychiczna lub fizyczna, nękanie, hejt w sieci.

🔹 Hormonalne i biologiczne zmiany
Gwałtowne zmiany emocjonalne i fizjologiczne w okresie dojrzewania, wpływające na stabilność nastroju.

🔹 Uzależnienia
Alkohol, narkotyki, e-papierosy, ale również uzależnienie od gier, smartfona, social mediów czy pornografii.

🔹 Traumy z dzieciństwa
Doświadczanie przemocy, wykorzystywania seksualnego, zaniedbania, rozwodu rodziców, żałoby.

🔹 Presja związana z wyglądem i wizerunkiem
Porównywanie się do rówieśników i influencerów, lęk przed „niewystarczającym wyglądem”, zaburzenia postrzegania ciała.

🔹 Media społecznościowe i nadmiar informacji
Autodiagnozy z TikToka, lęk przed „niebyciem idealnym”, stres wywołany ciągłą ekspozycją na życie innych.

🔹 Nadmierne obciążenie zajęciami dodatkowymi
Brak czasu na odpoczynek i rozwój osobisty, brak przestrzeni na „bycie młodym”.

🔹 Brak przynależności i akceptacji
Zagubienie w określaniu tożsamości, samotność, poczucie bycia niezrozumianym przez dorosłych.

Młodzież często ukrywa swoje emocje, starając się sprawiać wrażenie, że wszystko jest w porządku, nawet gdy wewnętrznie przeżywa silny lęk, smutek lub dezorientację. Takie zachowania wynikają z obawy przed oceną, wstydu, braku zaufania do dorosłych lub przekonania, że ich problemy zostaną zbagatelizowane. W efekcie rodzice i nauczyciele mogą nie dostrzegać pierwszych, subtelnych objawów problemów psychicznych – takich jak wycofanie społeczne, pogorszenie wyników w nauce, zaburzenia snu czy zmiany nastroju – co opóźnia moment udzielenia pomocy i zwiększa ryzyko pogłębienia się kryzysu emocjonalnego.

Na co jako rodzić powinno się w szczególności zwracać uwagę?

🔹 Nagłe zmiany nastroju
Od apatii, przygnębienia i obojętności po impulsywność, drażliwość i wybuchy złości.

🔹 Unikanie kontaktu z rodziną i rówieśnikami
Wycofanie społeczne, zamykanie się w pokoju, utrata zainteresowania relacjami.

🔹 Problemy ze snem i apetyt
Bezsenność, częste wybudzanie się, nadmierna senność lub przeciwnie – problemy z zasypianiem; utrata lub przyrost masy ciała.

🔹 Trudności w nauce
Problemy z koncentracją, spadek ocen, brak motywacji do nauki i unikanie szkoły.

🔹 Samookaleczenia i myśli samobójcze
Cięcie się, przypalanie, myśli rezygnacyjne lub próby odebrania sobie życia – wymagają natychmiastowej pomocy specjalistycznej.

🔹 Nadmierne korzystanie z telefonu, Internetu, social mediów
Uzależnienie od urządzeń cyfrowych, utrata kontroli nad czasem spędzanym online.

🔹 Natrętne myśli i zachowania
Powtarzające się rytuały, lęki związane z porządkiem, wyglądem, wynikami w nauce (np. obsesyjne sprawdzanie zeszytów, notatek, ciała).

🔹 Objawy somatyczne bez przyczyny medycznej
Bóle brzucha, głowy, duszności, nudności pojawiające się przed sprawdzianami, wystąpieniami lub w stresujących sytuacjach.

🔹 Silny lęk społeczny lub szkolny
Unikanie szkoły, wystąpień, spotkań, leków, często związanych z obawą przed oceną i krytyką.

🔹 Skrajne niezadowolenie z wyglądu
Obsesyjne analizowanie ciała, narzekanie na „brzydotę”, porównywanie się do influencerów, noszenie „maskujących” ubrań.

🔹 Impulsywność i buntownicze zachowania
Częste kłótnie z dorosłymi, łamanie zasad, agresja słowna lub fizyczna, prowokacyjne zachowania.

🔹 Poczucie bycia niezrozumianym i samotnym
Zamykanie się w sobie, unikanie rozmów, brak poczucia przynależności.

🔹 Autodiagnozowanie się i lęki zdrowotne
Nadinterpretowanie objawów, wiara w „diagnozy” znalezione w mediach społecznościowych, nadmierny lęk o zdrowie.

medytujący nastolatek z problemami psychicznymi

Brak odpowiedniej opieki nad zdrowiem psychicznym młodzieży może prowadzić do długoterminowych trudności, które utrzymują się także w dorosłości. Nieleczone zaburzenia wpływają na rozwój emocjonalny, edukację, relacje i poczucie własnej wartości młodego człowieka.

🔹 Trudności w relacjach i izolacja społeczna – brak umiejętności budowania zdrowych więzi, samotność, unikanie bliskości.
🔹 Uzależnienia i autodestrukcyjne zachowania – sięganie po alkohol, narkotyki, samookaleczanie jako forma ucieczki od emocji.
🔹 Niska samoocena i trudności w podejmowaniu decyzji – brak wiary w siebie, paraliżujący lęk przed błędem, unikanie odpowiedzialności.
🔹 Przerwanie edukacji – rezygnacja ze szkoły, spadek wyników, brak motywacji do nauki.
🔹 Ryzyko chronicznych zaburzeń psychicznych – np. depresji, zaburzeń lękowych, PTSD utrzymujących się w dorosłości.
🔹 Zachowania ryzykowne – ucieczki z domu, impulsywne decyzje, problemy z prawem.
🔹 Myśli i próby samobójcze – realne zagrożenie życia w przypadku braku wsparcia i terapii.

🔹 Przeciążenie emocjonalne rodziców i rodzeństwa – ciągły niepokój, poczucie bezradności, konflikty w domu.
🔹 Trudności wychowawcze – narastające napięcia, brak porozumienia, utrata zaufania.
🔹 Wpływ na inne dzieci w rodzinie – zaburzenie równowagi rodzinnej, zazdrość, poczucie zaniedbania.
🔹 Potrzeba stałej opieki – konieczność angażowania pomocy specjalistów, nauczycieli wspomagających, psychoterapii rodzinnej.
🔹 Obciążenie systemu edukacji i ochrony zdrowia – zwiększona liczba interwencji, absencje szkolne, hospitalizacje psychiatryczne.

Czy Twoje dziecko, uczeń lub podopieczny wycofuje się, izoluje, mówi o sobie źle, przestaje jeść, uczy się do upadłego, albo znika w wirtualnym świecie? To nie bunt. To może być cichy krzyk o pomoc.

🧠 Nie zostawiaj młodego człowieka samego z jego emocjami.
📞 Skonsultuj się telefonicznie z psychiatrą.
📱 Wybierz konsultację psychiatryczną online – dostępnie, dyskretnie, bez kolejek.
❤️ Wystarczy jeden krok, żeby zmienić czyjeś życie.

Dla niego. Dla niej. Dla Ciebie. Dla przyszłości.

Konsultacje Psychiatryczne Online

Leczenie zaburzeń psychicznych u młodzieży powinno być zawsze indywidualnie dopasowane – uwzględniać nie tylko objawy, ale też środowisko rodzinne, szkolne i rówieśnicze. Kluczowe jest stworzenie bezpiecznej przestrzeni, w której młody człowiek może mówić o swoich emocjach i trudnościach bez lęku przed oceną.

🔹 Terapia poznawczo-behawioralna (CBT) – skuteczna w leczeniu depresji, zaburzeń lękowych, OCD i zaburzeń psychosomatycznych; uczy rozpoznawania i zmieniania szkodliwych wzorców myślenia.

🔹 Terapia rodzinna – poprawia komunikację, buduje zaufanie i uczy rodziców, jak wspierać dziecko w kryzysie; szczególnie pomocna, gdy problemy wynikają z relacji domowych.

🔹 Terapia grupowa – daje młodym osobom możliwość wymiany doświadczeń i poczucia, że „nie są same”; bardzo skuteczna przy zaburzeniach odżywiania, depresji i uzależnieniach behawioralnych.

🔹 Terapia wspierająca i psychoedukacja – pomaga zrozumieć emocje, nauczyć się regulacji napięcia, a także oddzielić realne problemy od mitów powielanych w Internecie.

🔹 Stosowane w przypadkach umiarkowanej lub ciężkiej depresji, zaburzeń lękowych, ADHD, zaburzeń obsesyjno-kompulsywnych czy myśli samobójczych.
🔹 Wymaga stałej kontroli psychiatry dziecięcego lub młodzieżowego – dobór leków musi uwzględniać wiek, wagę i rozwój emocjonalny pacjenta.
🔹 Farmakoterapia nie zastępuje psychoterapii – to narzędzie wspierające, stosowane często równolegle z terapią.

📣 Jak rodzice mogą pomóc?

🔹 Słuchać bez oceniania – zadawaj pytania zamiast dawać gotowe odpowiedzi; nie lekceważ „małych” problemów.
🔹 Tworzyć bezpieczną przestrzeń do rozmowy – nie zmuszaj, ale zachęcaj do otwartości i szanuj emocje nastolatka, nawet jeśli ich nie rozumiesz.
🔹 Obserwować i reagować – niepokojące zmiany w zachowaniu, wycofanie, spadek nastroju lub samookaleczanie zawsze powinny być sygnałem do konsultacji ze specjalistą.
🔹 Wspierać zdrowy styl życia – regularny sen, odżywcza dieta i ograniczenie czasu przed ekranem realnie poprawiają równowagę psychiczną.
🔹 Zachęcać do aktywności fizycznej i relaksu – sport, muzyka, rysowanie czy spacery obniżają poziom kortyzolu i pomagają w regulacji emocji.
🔹 Nie odkładać pomocy na później – im wcześniej dziecko trafi pod opiekę psychologa czy psychiatry, tym większa szansa na skuteczne leczenie.

🔹 Budowanie odporności psychicznej – uczenie nastolatków, jak radzić sobie z porażkami, trudnymi emocjami i presją otoczenia. Pomocne są techniki relaksacyjne, asertywność i pozytywne nawyki myślowe.

🔹 Ograniczenie presji akademickiej – równowaga między nauką, a czasem wolnym. Młodzież potrzebuje przestrzeni na rozwój osobisty, pasje, odpoczynek i bycie po prostu sobą.

🔹 Edukacja o zdrowiu psychicznym – rozmowy w domu i w szkole o emocjach, zaburzeniach i formach pomocy. Im wcześniej młodzi ludzie nauczą się rozpoznawać objawy, tym szybciej mogą otrzymać wsparcie.

🔹 Zdrowe korzystanie z mediów społecznościowych – nauka filtrowania treści, krytycznego myślenia i unikania porównań do nierealnych standardów.

🔹 Wzmacnianie relacji rodzinnych i rówieśniczych – budowanie zaufania, otwartości i wsparcia w relacjach z dorosłymi oraz rówieśnikami to klucz do zdrowia emocjonalnego.

🔵 Podsumowanie: Jak pomóc nastolatce/nastolatkowi z zaburzeniami psychicznymi?

Zaburzenia psychiczne u młodzieży to nie „chwilowy kryzys” ani „burza hormonów” – to realne wyzwania, które mogą zaważyć na całym życiu młodego człowieka. Ich szybkie rozpoznanie i odpowiednia reakcja to klucz do uniknięcia długofalowych konsekwencji – takich jak uzależnienia, depresja czy trwałe zaburzenia osobowości.

Rodzice, nauczyciele i specjaliści muszą tworzyć wokół nastolatków sieć bezpieczeństwa – opartą na empatii, edukacji i dostępności pomocy. Dbanie o zdrowie psychiczne młodzieży to nie obowiązek jednostki – to wspólna odpowiedzialność dorosłych.

Klinika KonsultacjePsychiatryczne.pl – poradnia zdrowia psychicznego świadcząca pomoc w formie online. Oferujemy profesjonalne konsultacje psychiatryczne online z doświadczonymi psychiatrami bez wychodzenia z domu. Zapewniamy szybki dostęp do specjalistycznej pomocy, e-recepty, zwolnienia lekarskiego i indywidualnych zaleceń. Dbamy o bezpieczeństwo, komfort i wygodę pacjenta – także wtedy, gdy potrzebuje wsparcia dla swoich bliskich.

O Autorze
Awatar autora
Specjalista Psychiatra
numer PWZ: 3318790

Jestem zastępcą ordynatora Szpitala Psychiatrycznego w Człuchowie z oddziałem Detoksykacji Alkoholowej i Substancji Psychoaktywnych.

Stale poszerzam swoją wiedzę i kwalifikacje, uczestnicząc w konferencjach i szkoleniach z zakresu psychiatrii. Uważam, że w efektywnej terapii zaburzeń psychicznych konieczne jest wielokierunkowe podejście do pacjenta, uwzględniające choroby somatyczne oraz objawy psychosomatyczne. W razie potrzeby, chętnie współpracuję z innymi lekarzami oraz psychologami i psychoterapeutami.

Dzięki stażom w Oddziałach Psychiatrycznych o różnych profilach pracowałam z pacjentami w szerokim przedziale wiekowym oraz z różnymi chorobami oraz zaburzeniami psychicznymi.

Posiadam 10-letnie doświadczenie kliniczne w leczeniu pacjentów między innymi z zaburzeniami depresyjnymi i lękowymi, zaburzeniami obsesyjno kompulsywnymi zaburzeniami snu, zaburzeniami osobowości, chorobą afektywną dwubiegunową, zaburzeniami psychotycznymi, ADHD, schizofrenią, uzależnieniem od alkoholu, leków i substancji psychoaktywnych.

Swoje doświadczenie zdobywałem między innymi na Izbie Przyjęć Wojewódzkiego Szpitala Psychiatrycznego w Gdańsku.

Przyjmuje pacjentów również w języku ukraińskim.